Når vi snakker om bæredygtighed, er en af hovedelementerne tidsløse styles. Tøj der bliver købt af andre grunde end, at de er moderne, bliver ofte længere tid i klædeskabet. Det er forskelligt fra person til person, hvad tidsløse styles er. Det skyldes, at ingen har præcis den samme stil. Det er også forskel på, hvad folk kan lide af farver, mønstre, mærker og kvaliteter. Grundlæggende er der dog nogle bestemte ting, som går igen, når styles betegnes som tidsløse. Disse ting vil, nogle kunne nikke genkendende til. Men igen, alle er forskellige og har forskellige præferencer.
Det kan være svært både at elske tøj, og vores klode på samme tid. Ikke desto mindre, kan de to ting godt kombineres. Mange kender det, de nye fede styles vælter frem på skærmen, mens den dårlige samvittighed puster en i nakken. Det er ikke let at holde af tøj og mode, og være bevidst om, at det er en skadende ressource for vores klode. Men tøj er en identitetsmarkør, en måde at udtrykke kreativitet og personlighed. Mode, tøj og stil, har en enormt stor betydning for mange mennesker. Ligeledes har miljøet og den klode alle ønsker, bliver vedligeholdt bedst muligt. Derfor MÅ de ting kombineres, her kommer nogle bud på hvordan.
Der har i mange år været stor fokus på, at produktionen og afskaffelsen af tekstiler er uhensigtsmæssig og forurenende. I tråd med dette, er der fundet alternative materialer. Materialer som er mildere imod naturen, og menneskerne der arbejder med dem. Disse er også materialer, som nemmere kan genanvendes. Flere af materialerne har været på markedet eller undervejs i mange år, men begynder først rigtig at vinde frem nu. Det gør de naturligvis i takt med, at tøjforbrugere er blevet mere miljøbevidste. Det fremtidens materialer har til fælles er, at de enten er genanvendt, let genanvendelige eller naturfibre. Der bliver også tænkt over, at nedsætte vand- og kemikalieforbruget. Alt i alt ser det ud til, at tekstilindustrien miljømæssigt langsomt går den rigtige vej.
Plantedrik og Plantemælk; et miljøvenligt alternativ
I de sidste par år er plantemælk steget i popularitet. Mange har valgt at erstatte den almindelige komælk med de forskellige plantedrikke. Andre har valgt blot at skifte det til nogle få retter, og nogle helt tredje er måske slet ikke hoppet med på vognen. Uanset, så er plantemælk altså blevet et fast supplement i de danske supermarkeder. Spørgsmålet er, hvilke slags der er og vælge i mellem? Hvad bruger man til hvad? Og ikke mindst er det sundt?
Helt farvel til farver bliver det ikke. Men i hvertfald kunne man til dette års anden og sidste modeuge se, at de typiske danske farver får en større betydning igen. Det har som alt anden mode noget at gøre med, verdens og menneskets udvikling. Det er egentligt ikke så mærkeligt, at man ser de lidt mere neutrale farver, når sommeren er ovre. Men det er ikke helt tilfældigt, at mode og farver skifter, som de gør. Det skyldes typisk heller ikke blot, at årstiderne skifter, der ligger ofte mere bag.
Bæredygtighed er en meget vigtig ting i modeverdenen. Det bliver vigtigere og vigtigere for designere og brands, ikke mindst fordi forbrugere er begyndt at sætte krav, og spørgsmålstegn til det. Derfor har man som forbruger idag fået flere bæredygtige valgmuligheder end førhen. Det at hele et brands værdikæde er bæredygtig, er at foretrække for mange. Dog findes der endnu ikke så mange af disse, men flere og flere arbejder på det. Man kan som forbruger imens man venter, selv gøre en forskel. Det betyder ikke nødvendigvis, at genbrugstøj eller stilstand i shoppingen er løsningen. Det betyder bare, at en inkorporeret tankegang ift bæredygtig shopping skal til-læres, ligeledes skal glæden for det tøj man køber og har.
Genanvendeligt polyester er en ting, som flere og flere modebrands er begyndt at bruge. Det er efterhånden nogle år siden, man begyndte at lave fleecetrøjer i materialet. Nu har det altså fået en større revolution og bliver brugt til badetøj, sportstøj og regntøj, såvel som festlige kjoler og klassiske skjorter. Men hvad er genanvendeligt polyester egentligt, og hvad er det godt for?
Du elsker nok som så mange andre, søde små pjuskede dyr. Og den følelse af, at du bare ikke kan lade være med at gå hen og klappe naboens hund, når den kommer forbi. Du går sikkert op i at passe på dine egne kæledyr, men tænker du nogensinde over, hvordan andre dyr rundt om i verden bliver behandlet? Hvis du tænker lidt over det engang imellem, er det nok fordi, du gerne vil være med til at skabe et godt dyrevelfærd.
Miljøet er et kollektivt ansvar, og købsadfærden for den enkelte forbruger har en altafgørende betydning for den bæredygtige udvikling. Det vigtig, at man som forbruger er opmærksom på hvordan, hvorfra, hvorledes og hvilke materialer, råstoffer og kemikalier produktet indeholder. Der er mange elementer, der udgør en stor risiko for miljøet i fremstilling af diverse produkter. Produktionen af tøj er en af de aktiviteter, der belaster miljøet betydeligt. Det stigende tøjforbrug kombineret med skadelig produktion har flere konsekvenser for vores umistelig og værdifulde perle bedre kendt som vores klode.
Den ekstreme tøjproduktion skaber øget vandforbrug, CO2-udledning og massevis af affald. Hvor kan vi som forbruger implementere med henblik på at hjælpe klimaet bedst muligt? Vi skal alle først og fremmest løfte ansvaret i fællesskab ved at være opmærksomme på de produkter, vi som forbruger køber. Det betyder nødvendigvis ikke, at vi skal ændre vores vaner, men transformere vores indgroede sædvanligheder til forsvarlige beslutninger. Hvis vi som forbruger skaber en øget efterspørgsel efter flere miljøvenlige produkter, er virksomhederne nødsaget til at omlægge produktionen for at imødekomme vores behov for mere bæredygtighed.
Som de fleste andre unge, verden over, sidder du nok hjemme med virtuel undervisning. Din skoledag er, måske, stadig lige så lang som før. Dog er det måske bare svære nu, at motivere sig selv, til at tage en lang gåtur, løbetur eller hoppe på cyklen. Måske vil motivationen komme, hvis du vidste, du udover, at gøre noget godt for dig selv og din krop, så også gør noget godt for resten af verden?
Naturen ændrer sig drastisk, levevilkårene for mennesker, dyr og generelt alt levende forandres med voldsomme skridt. Du har nok hørt, de voksne snakke om, der skal gøres noget, men lukker de der voksne ikke bare øjnene og istedet smider forventninger, opgaverne og ansvaret over på os unge?
Om det er bevidst eller ej, at de lægger ansvaret over på os unge, det kan ingen jo reelt set vide, men fact er ihvertfald, at jo længere tid de voksne venter med at gøre noget, des jo tættere kommer ansvaret til den nye generation.
Genbrugsfeveren er gået viralt. Hele verden over, sættes der fokus på at genanvende, deriblandt også tøj. Kort sagt, er at genanvende sit tøj det nye sort. I dag handler trenden om, at kunne skille sig mest ud, i de mest gakkede farver og tøjsammensætninger. Derudover er trenden blevet det løse afslappede fit. Det betyder, at der stort set ingen rammer er for hvad, der er det “rigtige”.
I denne tid bliver der tænkt rigtig meget over bæredygtighed. Der tænkes over materialerne på det tøj vi køber, hvordan det bliver lavet og fragtet. En ting der også er værd at forholde sig til, men som for få gør, er reklamation og returnering af varer. For hvor mange tænker lige over, hvad det kræver af ressourcer, og hvad der sker med de varer, efter de er sendt retur.
Der bliver brugt flere og flere penge på tøj, men der bliver ikke passet særligt godt på det. Udover den store miljømæssige regning det efterlader, slides tøjet også i stykker. Det er altid dejligt med nyt tøj, det kan de fleste nok blive enige om. Men det er også rart at vide, hvordan man passer på det tøj man har. Bæredygtighed er i dag en rigtig vigtig ting. Der skal passes på miljøets ressourcer, så vi kan efterlade vores efterfølgere, med samme muligheder som vi har. Det kan man blandt andet gøre, ved at passe på det tøj man køber og sørger for, at det får så lang en levetid som muligt.
Gulddrengen er genopstået med et budskab om, at vi skal købe mere økologisk.
Malte Ebert og hans uvidende og selvhøjtidelige alterego Gulddrengen optræder sammen i en ny musikvideo, med navnet Stop nu. Malte (Gulddrengen) er opvokset i en familie hvor de altid har snakket meget om miljøet og passet på det ved at købe økologisk. Det lå ham derfor nært, at være med til at støtte op om dette formål. Danskerne er så priviligeret at have noget af verdens bedste og reneste grundvand. Malte Ebert og Økologisk Landsforening’s budskab går ud på, at der skal købes meget mere økologisk, så pesticidforbruget ikke får større påvirkning på det danske drikkevand. Det er rigtig godt at nogle sætter fokus på sådanne problemer, for vi er afhængige af, at vores miljø har det godt. Mindst lige så vigtigt er det, at der er mange generationer efter os, som forhåbentligt skal leve i en verden med lige så gode vilkår, som vi har i dag.
Det er ikke nogen hemmelighed, at der bliver brugt tonsvis af vand i produktionen af tøj og at det er en stor belastning for miljøet. Modebranchen har aldrig været nogen frontløber i forhold til miljøbevidsthed. Heldigvis har fokusset på udfordringerne i branchen, skabt en ændring i den rigtige retning. Et af de nyere fokusområder er de store mængder vand, der bliver brugt i skabelsen af tekstilerne. Bomuld er den helt store synder i forhold til modeindustriens vandforbrug. Det er et problem, der bliver arbejdet på. Forbrugerne kan være med til at løse det, ved blandt andet at efterspørge økologisk bomuld.
Joha – et bæredygtigt brand med fokus på kvalitet og dyrevelfærd
Bæredygtighed i fokus Bæredygtighed er uundgåeligt noget, vi alle sammen kommer til at forholde os til i fremtiden. På en ene eller den anden måde. Med både forårets europaparlamentsvalg og folketingsvalg, har danskerne for alvor slået fast, at de ønsker politisk handling i en bæredygtig retning. I modeindustrien tænker man også bæredygtigt, og miljørigtigt tøj fylder mere og mere på hylderne. Hos Teenstyle forhandler vi blandt andet undertøj og nattøj i miljørigtige uldblandinger og økologisk bomuld fra danske Joha.
Vi bruger cookies for at sikre, at vi giver dig den bedste oplevelse på vores hjemmeside. Hvis du fortsætter med at bruge dette websted, vil vi antage, at du er indforstået med det.Ok