De omvandrende reklamesøjler

influencer marketing, reklame instagram tv branding af produkter, følgere, platforme, sponsoreret, tjene penge, ambassadør

Modeller, skuespillere, sportsstjerner, musikere, influencere på sociale medier. De har alle en vigtig rolle i modeverdenen. En rolle som er vigtig at kende, som ungt menneske.
Man kommer let til at missunde de dyre beklædningsdele og accessoires, man konstant ser på den ene eller anden skærm. Fordi det stort set er det eneste, der vises, bliver det til det bedste og mest rigtige at gå med.
Der er en grund til, at det i stor grad, er det mest promoverede. Men det betyder dermed ikke, at alle skal gå med det.
Der er mange, som ikke har den mulighed. I dette tilfælde, kan man stadig få noget godt ud af de mange billeder med det dyre tøj.

Nutidens reklame formidlere

I dag bruger man mennesker som reklamesøjler.
De brands der har flest penge, kan bruge de mennesker med flest “seere”. Disse mennesker er ofte tv-værter, instagrammere, musikere etc.
Personerne som ses på de sociale medier og i tv’et, har altså ofte ikke selv købt deres tøj. De får det, fordi de skal reklamere for det. Nogle får blot lov til at beholde tøjet, og nogle får løn oveni.

At influenserne får tøjet gratis, er ikke ensbetydende med, at de ikke synes, det er fedt. De synes højst sandsynligt ofte, at det er rigtig fedt. Når man har mange “seere” og får mange tilbud fra forskellige brands, kan man vælge og vrage. Med mindre der er en fast aftale. De dyre brands bliver ofte valgt, fordi de har en høj popularitet. Det gør, at denne popularitet bliver vedligeholdt. Hvilket er lige præcis det, som brandsne, vil have ud af det.

Ingen unge mennesker har de mængder af penge

Det er som udgangspunkt ikke en dårlig ting, at tøjet bliver vist frem på den måde. Så længe de unge ved, at det ikke er normalt, at folk på deres alder har så mange penge. Ikke alle influencere ville selv have råd, til det tøj de får foræret.

Reklamerne kan bruges på en konstruktiv måde, som ikke ruinere nogle. For en ting influencere kan med det tøj, de får, er at style det på forskellige måder. De er en stor inspiration for mange, med god grund.
De får penge for, at sætte flotte outfits sammen. Derfor er der mange af dem, som også er eksperter i det.

Deres outfits kan bruges som inspiration til at lave noget, der ligner det dyre tøj, men koster knap så meget. Man vil nemlig altid se mange styles fra dyre og billige modebrands, der ligner hinanden. Det skyldes, at moden jo er den samme, om man hedder Chanel eller Only.

Din personlige Cookie stil

Reklamer er over alt. På grund af Cookie bliver de reklamer det enkle individ søger på, dog indskrænket. Det gør de på den måde, at det personen søger meget på, vil dukke op igen og igen. Det gør også, at det er mere eller mindre, det eneste vedkommende ser. Meget lidt udvider eller ændre sig, for eksempel modeinspiration.
Det kan fastlåse holdninger og synspunkter. Derfor kan forskellige personer have helt forskellige syn på, hvad der er moderne her og nu. Fordi deres Cookie gør, at de kun ser det, de bedst kan lide og selv har søgt på.
Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Det kan hjælpe med, at forbrugeren køber de ting de foretrækker mest.

Det er en god idé at huske på, at alle ser forskellige bud på mode. Ligesom mange ser forskellige politiske, miljømæssige, sportslige vinklinger i reklamer. Men de reklamer der bliver formidlet til hver enkel person, er kun et udklip af en større virkelighed.

Vil du vide mere om, hvordan du forholder dig kritisk til de sociale medier? Og se hvilken rolle det lille udklip spiller i den større virkelighed? Bliv meget klogere her.

Skrevet af Anna-Sofie Dall Johansen d. 11-11-2020 i Tøj & mode