Derfor er det vigtigt at tænke bæredygtigt
Miljøet er et kollektivt ansvar, og købsadfærden for den enkelte forbruger har en altafgørende betydning for den bæredygtige udvikling. Det vigtig, at man som forbruger er opmærksom på hvordan, hvorfra, hvorledes og hvilke materialer, råstoffer og kemikalier produktet indeholder. Der er mange elementer, der udgør en stor risiko for miljøet i fremstilling af diverse produkter. Produktionen af tøj er en af de aktiviteter, der belaster miljøet betydeligt. Det stigende tøjforbrug kombineret med skadelig produktion har flere konsekvenser for vores umistelig og værdifulde perle bedre kendt som vores klode.
Den ekstreme tøjproduktion skaber øget vandforbrug, CO2-udledning og massevis af affald. Hvor kan vi som forbruger implementere med henblik på at hjælpe klimaet bedst muligt?
Vi skal alle først og fremmest løfte ansvaret i fællesskab ved at være opmærksomme på de produkter, vi som forbruger køber. Det betyder nødvendigvis ikke, at vi skal ændre vores vaner, men transformere vores indgroede sædvanligheder til forsvarlige beslutninger. Hvis vi som forbruger skaber en øget efterspørgsel efter flere miljøvenlige produkter, er virksomhederne nødsaget til at omlægge produktionen for at imødekomme vores behov for mere bæredygtighed.
Hvilken betydning har miljømærker egentlig?
De fleste forbruger er fortrolige og har kendskab til de forskellige økologi- og miljømærkninger. Opfordringen er således så vidt muligt at købe varer med certifikater, men hvorfor er det egentligt så vigtigt at kigge efter miljømærker, når vi handler? Miljømærker udtrykker produkternes fremstillingsproces, og er en indikator til at produkterne ikke forurener og ødelægger vores planet. Mærkerne er et kompas, som hjælper os med at finde frem til gode fødevarer, rengøringsmidler, boligartikler, beklædningsgenstande etc. Derfor er det blandt andet vigtigt, at man vælger tøj med gode tekstiler.
Tøj og tekstiler der bliver produceret med farlige kemikalier, er netop skadeligt for både vores natur, dyrene og menneskene. Kemikalierne siver ned i vores grundvand samtidigt med, at der sidder kemikalierester på det tøj, vi køber, som efterfølgende kommer i direkte kontakt med vores hud. Bomuld er eksempelvis et af de materialer, der er mest anvendt i tøjproduktionen. Tøj, der ikke er med økologiske bomuldsmarker bliver udsat for skadelige sprøjtemidler, hvilket hverken er godt for os eller vores grundvand.
Der er meget tøj som er fremstillet af syntetiske fibre gennem en kemisk proces. Produktionen kræver omfangsringe vandmængder samt energi og fører til bastante CO2-udledninger. Det er eksempelvis kunstfibre som polyester, men faktisk forurener bomuld mere end polyester, fordi bomuldsproduktion er meget mere ressourcekrævende end polyesterproduktion. Polyester kan bedre genanvendes, da materialet er mere solidt, fordi kvaliteten er højere. Det betyder således, at polyester ikke kræver den samme vedligeholdelse som bomuld i forbindelse med produktionen. Bomuld kræver utrolig meget plads, vand, kemikalier og sprøjtemidler, hvorimod polyester er fremstillet i en kemisk proces. Det er dermed ikke sagt, at fremstillingen af kunstfibre ikke sætter sit negative klimaaftryk, men det væsentlige er, at der er langt bedre mulighed for at genanvende polyester, hvilket er et skridt tættere på bekæmpelsen af forurening.
Virksomheder og forbruger skal hjælpe hinanden
Tøjproduktion vil altid være ressourcekrævende, hvad enten der er tale om kunstfibre eller naturfibre. Det er derfor ikke i alle henseender, at tøj som er fremstillet af naturfibre er bedre for miljøet. Det hele afhænger af, hvor meget fremstillingsprocessen påvirker mennesker, dyr, naturen og hele vores klode som helhed i en negativ retning. Hvordan kan man som forbruger påvirke producenter til at fremstille mere ansvarlige materialer til tøjproduktionen? Det eneste som forbruger, man kan gøre er at være opmærksomme og sætte højere krav til virksomheder. Virksomheder bliver nødt til at være mere omhyggelig i deres valg af materialer. Der findes endnu ikke et materiale, som er 100% miljøvenligt, men som forbruger kan man fravælge at købe tøj, der indeholder klimabelastende materialer. Håbet er således, at virksomhederne begynder at producere bedre alternativer, og eksempelvis er højt udnævnt til den mest miljøvenlige naturfiber.
Svanemærket
Hvis man ønsker at bidrage til den bæredygtig udvikling, er svanemærket et godt sted at starte. Svanemærket er et af de højeste kvalificerede miljøcertificeringer, da kravene gælder hele produktets rejse, hvilket adskiller mærket fra andre miljømærker. For at produktet kan svanemærkes, skal det leve op til mange koncentrerede krav i alle produktets produktionsfaser. Svanemærket giver dig garanti for, at der er sat krav til de stoffer og kemikalier, der er benyttet under produktionen.
Syntetiske fibre som eksempelvis polyester, akryl og lycra er lavet af kul, råolie og naturgas gennem en kemisk proces. Produktionen kræver meget energi, og det er kemikalier, der får fibrene til at danne tråde. Tøj som er fremstillet af disse materialer kan ikke svanemærkes. Betyder det så, at polyester ikke er et bæredygtigt materiale? Det er en vurderingssag, for polyester er et materiale, der kan omsmeltes til nyt tøj og dermed bidrage til at reducere CO2-udledningen og ny produktion.
EU-Blomsten
EU-Blomsten er velset på hele det europæiske marked, og miljømærket giver garanti for, at produktionen tager hensyn til den menneskelig sundhed, og at kvaliteten er god. Miljøbelastningen bliver vurderet i hvert led af produktionen fra råstofferne udvindes, og til varerne kasseres. Således sætter miljømærkerne f.eks. grænser for produkters vand- og energiforbrug. Farlige kemikalier skal om muligt erstattes, der sættes krav til mængde og type af emballering, og affald skal genanvendes og minimeres. Der sættes krav til udledning af færre farlige stoffer i miljøet og begrænsning af farlige kemikalier i produkterne, da det bevirker til forbrugerens sundhed. Certificeringerne af både EU-blomsten og Svanemærket sætter dermed markante og omfattende krav til hele produktionsprocessen.
Global Organic Textile Standard (GOTS)
Global Organic Textile Standard (GOTS) er et internationalt miljømærke for økologisk tekstilproduktion, der er udviklet af ledende internationale certificeringsorganer. Alt sammen for at sikre, at forbrugerne har en kvalitetssikring på højeste niveau af både produktion og social ansvarlighed. GOTS er det internationalt førende økologisk certificeringsmærke inden for tekstilindustrien. GOTS har defineret meget høje miljømæssige kriterier gennem hele produktionsprocessen. Der indgår en række kriterier i certificeringsprocessen, som omfatter, at produktet skal indeholde økologiske tekstiler, og arbejdsforholdene ikke er sundhedsskadelige. GOTS kræver som standard, at næsten op mod 100% af fibrene i tøjet er økologiske.
GOTS sætter nemlig krav til de kemikalier, som producenten bruger under selve produktionen. De benyttede kemikalier må ikke være giftige, kræftfremkaldende, hormonforstyrrende eller miljøbelastende. Flere specifikke stoffer er forbudte i produktionen som eksempelvis Ftalater og nonylphenolethoxylater samt tungmetaller, flammehæmmere og azofarvestoffer må heller ikke forekomme under produktionen. Tiltro Til Tekstiler (Oeko-tex standard 100) er et lignende mærke der garanterer, at produktet overholder kravet om ikke at indeholde en række sundhedsskadelige stoffer, der har skadelig effekt på sundhed og helbred.
Virksomheder gør en forskel – vi skal gøre en forskel
Der er mange virksomheder, der forsøger at gøre en indsats for at inddæmme, de aftryk tøjproduktionen sætter på vores klima. Det er ikke kun virksomhedernes ansvar, men dermed også os som forbruger. Det er svært at opfylde de specifikke krav, de forskellige mærker stiller. Mange af de helt store aktører i branchen skal revidere store dele af deres led i værdikæden. Hvis virksomheden skal ændre produktionsmetoder, skal vi som forbruger også ændre vores købsadfærd med henblik på at hjælpe klimaet. I EU bliver kun 18 procent af vores tøj genbrugt eller genanvendt til nyt tøj, hvor tallet er lavere i USA. Levis, Rosemunde, Joha, Bestseller og mange andre brands er begyndt at foretage tiltag, der bevirker til reducere de store mængder af CO2, vandforbrug og affald.
Levis er begyndt at indsamle kundernes brugte tøj, så de kan genanvendes. Levis er blot én ud af de mange, der forsøger at gøre en forskel. Nye teknologi er i udvikling i forbindelse med genanvendelse, der forhåbentligt kan hjælpe med at løse klimaudfordringen. Der er mange metoder, man som forbruger kan benytte sig af, som enten er at købe tøj med miljømærker, eller tøj der indeholder genanvendt materiale. De små skridt kan være ligeså godt som de store. Det lille aftryk man som forbruger sætter på klimaet gør en massiv forskel i det store billede.