LÆR DIN TWEEN AT BLIVE EN KRITISK FORBRUGER

Unge og sociale medier

I vores samfund i dag, hvor tweens er udstyret med både smartphones, ipads, computer,  tv på værelset osv., er påvirkningerne fra medierne og reklamerne større end nogensinde før. Samtidig har reklamebranchen i høj grad fået øjnene op for det kæmpe potentiale, der ligger i lige netop tweens segmentet. 

Af denne grund er det en rigtig god ide at begynde at lære sin tween at se med kritiske øjne på de reklamer og medie påvirkninger de konstant bliver bombarderet med. I tweens alderen har børn efterhånden udviklet evnen til at se ting fra andre synsvinkler end deres egen og samtidig er det en fase i deres liv, hvor ønsket om at blive mere selvstændig er stigende. Det er to evner, der begge er nødvendige for at kunne lære at forholde sig kritisk til omverden og ikke mindst medierne/reklamerne.

For at kunne lære tweens at blive kritiske forbrugere, er det først og fremmest vigtigt at få dem til at forstå, at reklame og markedsføring altid handler om at sælge noget, og overtale andre til at købe det. Hvad end der så er tale om et fysisk produkt, en oplevelse eller måske en følelse. Derudover er det vigtig at fortælle, at man støder på reklame alle steder: i yndlingsserien på tv, i magasiner og bøger, på sociale medier, ja selv i computerspil. Alle disse medier er smæk fyldt med reklame og overbevisende argumenter for at bevare interessen eller for at sælge noget. Samtidig fremsætter medier og reklamer også deres synspunkter og værdier og forsøger derigennem at overtale os til at synes og føle det samme og derfor købe deres produkt, læse deres magasiner eller spille deres spil.

En måde, hvorpå man kan forklare sin tween om den overtalelses evne medierne og reklamerne benytter sig af, er at finde eksempler fra deres eget liv. Spørg din tween om han kan huske, hvordan han fx engang har forsøgt at overtale en søskende, ven eller forældre til at gøre noget. Hvilken argumentation og overtalelse brugte han og spillede han på følelser? 
Når først man sammen med sin tween har identificeret nogle af de  argumentationskneb, man bruger til at overtale andre, kan man begynde at drage paralleller til reklamebranchen og den måde de arbejder på. Det er vigtig at få din tween til at forstår, at reklame- og mediebranchen altid forsøger at få ham til at købe lige netop deres produkt eller se deres tv udsendelse ved at spille på følelser, ønsker og behov: at være cool, se godt ud, være populær blandt vennerne eller få sjove og fede oplevelser.
Sæt dig evt. sammen med din tween og se en tv reklame. Snak om de ord og billeder, der bliver brugt som virkemiddel i reklamen. Hvordan forsøger den at overtale os til at købe produktet? Hvad lover den os?
Ved at opfordre din tween til aktivt at kigge med kritiske øjne på reklamer og medier, vil han også begynde at se på dem på en ny måde. Han vil blive mere og mere i stand til at tænke over og forholde sig til budskabet i dem og netop det er essensen af det at være en kritisk forbruger.

Skrevet af umame d. 03-01-2018 i Tweens og teens