LEG OG KLASSISKE LEGE I MODERNE MEDIER
Børn i dag har mulighed for at lege hvad som helst på moderne medieplatforme, og der findes et færdigt kit til mange klassiske lege.
Går legen ned på for meget udstyr? Og leger børn stadig? Læs her om legens væsen, uformelle lege og hvilke lege der lever fortrinligt på moderne medier.
Af Charite Nielsen, børn&unge analytiker
Legens væsenkan kort beskrives som; fantasi, ingen nytteværdi, at omforme og overskride virkelighedens grænser.
Legekultur er desuden fyldt med mønstre i form af; formler, regler, symboler, gentagelse og
variation, udfordring, tummel, at slås for sjov, konkurrence og overraskelser.
Leg er lystbetonet og foregår i øjeblikket. Den er drevet af nysgerrighed, venskaber, til tider
rangorden, og den har en stor social værdi og er medskaber af værdier børn (mennesker)
imellem.
Processen, legens forløb og dens opbygning der er væsentligt, ikke målet.
Når børn aftaler og skaber rammerne for legen, taler de oftest i datid; ”Så sagde vi at du var ham i butikken”, ”Så gik vi ind i huset”, ”Så havde vi tre heste” eller ”Jeg kunne skyde ild ud af pegefingeren” osv osv.
En anden beskrivelse af hvad leg gør ved os, er den tidsfornemmelse der opstår. Man kunne sige, at tiden bliver lodret. Eller sagt med et moderne ord; flow. Man kommer i en
fornemmelse af at tiden står stille, hvilket er endnu en understregelse af, at det ikke er at nå til et mål hurtigst muligt, der er det centrale i leg.
I leg er alting muligt, alle kan i princippet være med og rammerne i legen kan rykkes, flyttes
eller ændres, for det er bare noget man leger. Men leg er meget mere end noget man bare lige gør. Leg har stor værdi for dem der deltager og det fylder livet med humor, lethed og værdier.
Børns leg
Er det virkelig sandt; at børn leger mindre, og at barndommen er krympet?
Begrebet KGOY’s (Kids Grow Oder Younger) er opstået som et udtryk for, at barndommen er forandret – set med voksnes øjne. Begrebet betyder kort sagt, at børn bliver voksne hurtigere end før i tiden.
Hvis vi ser på legens væsen og legekultur, som beskrevet ovenfor, så mener jeg klart, at børn og tweens stadig leger. De leger måske ikke med decideret legetøj så meget som for 10 eller 20 år siden, men legen lever i bedste velgående.
Vi voksne har måske bare svært ved at genkende det børnene leger, da megen leg er flyttet på digitale medier.
I dag kan man fx ”downloade” en leg på en App eller lege online, og børn er hurtige til at tage nye ting til sig.
En anden årsag kan være, at legen, den fysiske leg, går ned på for meget udstyr. Vi dynger
dem til med lege der er skabt, og måske også holdninger til hvad god leg er. Fantasien og
legens væsen kan have svære kår, og man springer vigtige led over – de led hvor
fantasiverdenen bygges op, scenariet laves – hvis man kan gå direkte til at være i hulen og
kravle ud gennem en tunnel, hvis Barbies hus er lavet, togbanen har alt udstyret osv osv. Detkan se sjovt ud for voksne, og indimellem giver det nye lege. Men den kreative proces med at opbygge legen, finde materiale til hulen, som jeg og mine søskende brugte lang tid på, er i hvert fald sprunget over.
Måske giver det i nogle tilfælde legen en ekstra dimension, i andre er noget af legen væk og må erstattes af nye variationer eller helt nye lege.
Klassiske lege i moderne medier
Denne kreative proces finder børn i flere digitale spil og programmer, hvor klassiske lege leges på nye måder. Der er en verden af leg på de nye medier, legen har nemlig et overlevelses-gen der virker i alle de udviklingsretninger som vi og verden gennemgår.
Et eksempel er byggeklodser, hvor det for 100 år siden (og mere) var træklodser, måske var man så heldig, at de var i farver. Senere kom LEGO klodserne, der stadig er et meget
populært stykke legetøj, og hvor det stadig er muligt at bruge fantasi, opbygge sit eget
univers og processen kan være i fokus. Det er dog også muligt at købe det færdige univers, og med den dimension, at man kan lave om og ændre efter ens egen leg.I dag bygger mange børn digitale verdner op i Minekraft, hvor byggeklodserne er så forskelligartede, at man fx, som en dreng på 9 år jeg talte med, byggede sin skraldespand i lava, hans sommerhus var en flyvende pyramide og broen dertil var et vandløb med vandfald.
→ Træklodser → LEGO → Minecraft (og LEGO)
Et andet eksempel er rollelege, som i dag også leges i tråde på online communities. Man kan her skabe sit eget rollespil, hvor man selv sætter regler, tema, rammen, miljøet og starter fortællingen, eller man kan deltage i rollespil og fortællinger som andre har oprettet. Der kan være specielle evner, roller, genstande mm. som giver liv til rollelegen.
Der kan også være regler om hvilke tegn der betyder hvad. Fx kan en sætning omkranset af tegnet: ” være at man gør noget, tegnet:/ at det er noget man siger, osv.
Rollelege kan også være i et spil som Sims, hvor man selv er alle rollerne i legen, og den mere foregår i barnets eget univers.
→Far, mor og børn/rollelege → online communities/Sims
Et par eksempler mere på lege der lever videre digitalt.
Udviklingen fra 25/50/100 år siden til i dag:
• Påklædningsdukker → GoSupermodel
• Fodbold: vippefigurer → fjeder → bordfodbold → Fifa/manager
• En ko er en sten med hul I og en snor → bondegårds og zoo dyr i plastik → online hestespil/Hey Day osv
• Røver & soldater → der findes et væld af små action/skydespil + Counter Strike
• Lave mad/teselskab for bamserne/trylledrik → et væld af små madspil
• Køretøj/bil → racerbane → Mario Kart/Gran Turismo osv.
Der er en kæmpe fordel for børnene ved at lege på digitale medier:
Der skal aldrig ryddes op! – OG man kan lege videre præcis hvor man slap sidst.
Generelt må det give børn noget, en fornemmelse af underholdning, leg, lodret
tidsfornemmelse, hvis de bruger tid på noget. For de har tusindvis af andre muligheder.
Vi voksne kan nemt dømme ”godt eller skidt”, eller om det er leg, som vi definerer en leg, ud fra vores egen barndom. Men det ville give børnene mere, hvis vi brugte tid på, at finde ud af hvad det er, de finder sjovt og giver god leg. Derefter kan vi måske finde nye veje til lege og evt. bygge det ind i noget vi mener, er kvalitet. For børn har det med, at gøre stort set alt til leg uanset om de er ved at rydde op på værelset, skære gulerødder eller en søjle i storcentret mens de venter på at mor taler færdig.
De små uformelle lege i hverdagens tumult
Børn finder rum til spontane lege alle vegne. De fylder nuet og dagligdagen med sjov.
En dag hvor jeg var på en skole for at interviewe to klasser, udspillede der sig et eksempel lige for næsen af mig, da jeg var på vej gennem skolegården lige før ringetid kl. 8.00.
I mylderet af de yngste elever var der to brødre som gik baglæns (de havde ens flyverdragter på, og var ikke lige gamle, så jeg går ud fra, at de var brødre). De gik baglæns hele vejen gennem skolegården, ind af døren og stoppede så op i gangen. Smilede indforstået til hinanden og sagde ”ses”, og så forsvandt de – stadig baglæns – ned af hver sin gang.
De uformelle lege findes ikke kun i den fysiske verden, den er også på digitale medier, hvilket denne leg er et tydeligt eksempel på; To drenge, 7 og 8 år, sidder ved en computer og ser på Google Earth. De har zoomet helt ud, og skriger højlydt mens de zoomer ind igen – de leger, at de falder ned på jorden fra det ydre rum.
Vi leger alle
At lege er noget vi alle gør, ofte helt uden at lægge mærke til det, for leg er ikke kun lege der er sat i rammer og aftalt, leg er en proces og ofte noget impulsivt.
Hvis du tænker efter, er jeg sikker på, at du også leger. Jeg leger fx ofte når jeg laver mad;
hvad nu hvis man puttede xxx i, eller hvordan kan jeg bruge flest muligt af mine mange
køkkenmaskiner. Hvis du ikke lige kan komme i tanke om, hvor du leger, kan du prøve en App som ”let’s create Pottery”. Her kan man lege med lerets form og derefter farver og mønstre, så længe man vil. Det er meget svært ikke at blive optaget af mulighederne for at forme leret og få den lodrette tidsfornemmelse.
OG – du skal ikke rydde op!