Mode er meget mere, end bare at se godt ud

Moden gennemtiden, hvad signalere moden, hvad siger dit tøj om dig, hvem bestemmer moden, farver, teen, tøj, kjole, sporty

Det kan være en jungle at finde rundt i, hvor de forskellige modetendenser kommer fra. Førhen var det i høj grad designerne, der skabte moden. Sådan er det ikke længere.
En ting er gået igen igennem hele modehistorien – samfundets præg på tendenser. I dag har nogle designere stadig deres egne kendetegn. Mens alle lader sig inspirere, af hvad der sker i verdenen. Dermed er det i lang større grad blevet samfundsudviklingen, der skaber moden, end det er designerne. Det handler om politik og sociale klasser, det handler om at fortælle historier og at forlange ændringer. Det handler ikke bare om, at se smart ud.
I denne artikel, vil de mest aktuelle tendenser belyses.

Ligestilling:

Det at bære meget på sine skuldre, ved de fleste, hvad betyder. Hvem kan bære mest? Det kan den med de bredeste skuldre. Hvem har typisk bredest skuldre? Det har mænd.
Derfor har man de seneste par år kunne se, særligt kvinder fra Scandinavian, i jakkesæt med store skulderpuder. Ligeledes er jakkesæt til kvinder blevet langt mere udbredt. Denne trend er skabt af ligestillingskampens genoptog. Kvinder bliver mere set, i takt med, at de tager ordet og protestere imod, og at der alt for længe har været en ulige magtbalance. Kvinder har ikke bare overtaget ordet i flere tilfælde, de har også overtaget tøjet. Tøj som man førhen så som herretøj. Dette tøj ligger, der en magt i, som der ikke ligger i noget kvindetøj. Derfor har kvinder gjort tøjet til deres, og i dag er det lige så normalt og velset, at se en kvinde i jakkesæt.

Miljøbevidsthed:

Der er kommet større fokus på, at modeverdenen kan gøre en forskel for miljøet. Primært fordi, at der i nyere tid er blevet produceret mere end nødvendigt.
Re-design, hækling, brodering, strik og syning er blevet en dille, som måske er kommet for at blive. For generelt er det blevet en mere normal ting, at skabe, fornye og reparere tøj.

Bevidstheden omkring beklædningsdele er også blevet større. Det interessere flere og flere, hvor tøjet kommer fra, hvad det er lavet af, hvem det er laver af og hvordan deres forhold er.
Hånd i hånd med det, er vintage og genbrug også blevet mere velset. Fordi det er blevet vigtigere, at passe på det, som allerede er produceret. Hele forbrugsmønstret er ændret, så det ikke længere handler om, at have det nyeste hele tiden. Men også at købe tøj med mere kvalitet, der kan give det et langt liv.

Sundhed:

I ældre tid var det velset at være overvægtig. Det viste, at man havde masser penge til mad, og ikke behøvede at lave hårdt fysisk arbejde. Hårdt fysisk arbejde indebar arbejde i markerne, fiskeri, tømrearbejde og lignende, som ofte foregik udendørs. Derfor var det i samme periode også velset, at være bleg. Nogle tog sågar diverse blegemidler i ansigtet, for at se endnu blegere ud end de var.

Det har ændret sig markant, og moden på det område er stort set det modsatte i vores tid. I dag er det langt mere velset, at passe på sin krop. Det har de seneste år sat sit præg på modebilledet. Sportstøj og sneakers er blevet meget populært. Selv de aller største designere, henter inspiration i sportsverdenen.

Samfundsøkonomi:

Hele den samfundsøkonomiske udvikling afspejles i moden.
Moden bliver mere afslappet i perioder med økonomisk nedgang eller deciderede kriser. Folk går mere i joggingtøj og nedtonede farver. Med joggingtøjet vises en samhørighed, og at sammenhold er vigtigt. Det er ligeledes behageligt, at have på og man kan putte sig i det, når andre ting er svære. De nedtonede farver har nogenlunde samme symbolik. De er også neutrale og skaber ikke opmærksomhed.
I disse perioder er det ikke vigtigt, om man har en designer taske fra Gucci, eller den fedeste stil i byen.

Ofte i perioden efter en økonomisk krise, ser man en større vigtighed i at “flashe”. Så kommer de dyrere ting endnu engang frem fra gemmeren. Når der kommer penge i kassen igen, er det vigtigere end nogensinde at vise, at nu er man altså på benene igen. Derfor ses det ofte i disse perioder, at dyre brands markerer deres logoer eller navne synligt på alt. Tasker, sko, tøj, halstørklæder etc.

Skrevet af Anna-Sofie Dall Johansen d. 17-11-2020 i Tøj & mode